ΚΟΛΠΙΚΗ ΜΑΡΜΑΡΥΓΗ

Μία από τις συχνότερες και σημαντικότερες μορφές αρρυθμίας είναι η κολπική μαρμαρυγή.

Πόσο συχνή είναι ;
Η κολπική μαρμαρυγή είναι μία από τις συνηθέστερες ανωμαλίες του καρδιακού ρυθμού. Η συνολική συχνότητά της στο γενικό πληθυσμό κυμαίνεται από 1-2%.
Υπολογίζεται ότι περίπου 100.000 Έλληνες έχουν εμφανίσει σε κάποια στιγμή της ζωής τους επεισόδια κολπικής μαρμαρυγής.
Η συχνότητά εμφάνισής της αυξάνεται όσο αυξάνεται η ηλικία. Οι άντρες προσβάλλονται συχνότερα απ’ τις γυναίκες.

Γιατί θα πρέπει να με ανησυχεί η κολπική μαρμαρυγή;

Η κολπική μαρμαρυγή συνοδεύεται από αυξημένη θνητότητα. Η αρρυθμία αυτή θέτει τον ασθενή σε πενταπλάσιο κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου (1 στα 5 αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια μάλιστα οφείλεται στην κολπική μαρμαρυγή),τριπλάσιο  κίνδυνο καρδιακής ανεπάρκειας και διπλάσιο κίνδυνο εγκεφαλικής άνοιας.

Τι είναι και που οφείλεται η κολπική μαρμαρυγή;

Η κολπική μαρμαρυγή συνήθως αναπτύσσεται σε έδαφος οργανικής καρδιοπάθειας και λιγότερο συχνά σε άτομα με φυσιολογική καρδιακή δομή και λειτουργία (ιδιοπαθής κολπική μαρμαρυγή).  Σπανίως είναι οικογενής..

Ποιες συνθήκες έχουν συσχετιστεί με κολπική μαρμαρυγή;

Καρδιακά αίτια που έχουν συσχετισθεί με κολπική μαρμαρυγή είναι:
• H Αρτηριακή υπέρταση
• Οι βαλβιδοπάθειες (κυρίως οι παθήσεις της μιτροειδούς βαλβίδας)
• Η στεφανιαία νόσος
• Οι μυοκαρδιοπάθειες
• Οι νόσοι περικαρδίου
• Οι Καρδιακοί όγκοι
• Οι νόσοι του συστήματος αγωγής
• Ο νοσούν φλεβόκομβος
• Οικογενείς νόσοι
• Οι καρδιοθωρακικές επεμβάσεις
• Οι συγγενείς καρδιοπάθειες

Μη καρδιακά αίτια που έχουν συσχετισθεί με κολπική μαρμαρυγή είναι:

• Οι διαταραχές του αυτόνομου νευρικού συστήματος ( Συμπαθητικό ή παρασυμπαθητικό)
• Οι τοξίνες
• Οι νόσοι θυρεοειδούς
• Οι νόσοι πνευμόνων
• Ιδιοπαθή αίτια
Υπάρχει επίσης πιθανότητα να εμφανιστεί επεισόδιο κολπικής μαρμαρυγής μετά από κατανάλωση καφεΐνης, αλκοολούχων ποτών αλλά και ναρκωτικών ουσιών.

Ποια είναι τα συμπτώματα?
Η κολπική μαρμαρυγή μπορεί να διαδράμει  ασυμπτωματική ή να προκαλέσει την εμφάνιση προκάρδιων παλμών (ένα «φτερούγισμα» στο  στήθος το πιο συχνό σύμπτωμα), δύσπνοιας, δυσανεξίας στην κόπωση ,πόνου στο στήθος, ζάλης,  συγκοπτικών επεισοδίων, εμβολικών επεισοδίων και γενικής αδιαθεσίας.

Πότε επιβάλλεται κάποιος να επισκεφτεί γιατρό;

Κάθε άτομο που παρουσιάζει τα παραπάνω συμπτώματα ή ανακαλύπτει τυχαία την αρρυθμία αυτή μετρώντας την αρτηριακή του πίεση και διαπιστώνοντας μη ρυθμικούς σφυγμούς θα πρέπει να υποβάλλεται σε καρδιολογικό έλεγχο. Οι ασθενείς που την ανακαλύπτουν για πρώτη φορά δεν πρέπει να πανικοβάλλονται αλλά δε θα πρέπει σε καμία περίπτωση να την αγνοούν.

Ποιες είναι οι επιπλοκές της?

Επειδή η καρδιά δε δουλεύει με συγχρονισμένο τρόπο δημιουργείται το κατάλληλο υπόστρωμα για να δημιουργηθούν θρόμβοι στις κοιλότητες της) που κάποια στιγμή μπορεί να αποσπαστούν και να μπουν στη γενική κυκλοφορία προκαλώντας εμβολικό επεισόδιο είτε στον εγκέφαλο, οπότε έχουμε αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο, είτε σε κάποια αρτηρία περιφερικότερα (για παράδειγμα στο κάτω άκρο οπότε προκαλούν οξεία απόφραξη αρτηρίας του κάτω άκρου, στο έντερο κλπ.)
Περίπου 3.000 εμβολικά εγκεφαλικά επεισόδια ετησίως αποδίδονται στην κολπική μαρμαρυγή και το 1/3 των ασθενών με κολπική μαρμαρυγή θα εμφανίσει εμβολές των περιφερικών αρτηριών. Η πιθανότητα εμφάνισης εγκεφαλικού επεισοδίου είναι 5πλάσια, ειδικά σε άτομα με οργανική καρδιοπάθεια.
Οι νοσηλείες είναι πιο συχνές σε ασθενείς με κολπική μαρμαρυγή και επηρεάζουν την ποιότητα ζωής αυτών των ασθενών.

Τι περιλαμβάνει η θεραπεία της κολπικής μαρμαρυγής;

Η θεραπευτική αντιμετώπιση της κολπικής μαρμαρυγής περιλαμβάνει
– τη μείωση των συμπτωμάτων
– την πρόληψη των σοβαρών επιπλοκών που σχετίζονται με την κολπική μαρμαρυγή.
– την αντιμετώπιση των συνοδών καρδιαγγειακών παθήσεων
– τον έλεγχο της καρδιακής συχνότητας
– τη διόρθωση των διαταραχών του καρδιακού ρυθμού